7 vinkkiä miten lisätä kasviksia ruokavalioon

Päivän aikana tulisi syödä monipuolisesti ja värikkäästi vähintään 500g kasviksia, mutta se on helpommin sanottu, kuin tehty. Syötkö sinä tarpeeksi kasviksia päivän aikana? Listasin alle seitsemän vinkkiä miten lisätä kasviksia ruokavalioon.

Aseta itsellesi tavoite

Jos syöt kovin vähän kasviksia, aloita lisäämällä yksi päivittäinen kasvis-, hedelmä- tai vihannesannos. Pikkuhiljaa lisäile niitä ruokavalioosi yhä enemmän niin, että vähintään se 500g päivässä tulisi täyteen.

Nauti väreistä

Värikäs ja kevyt ruoka pitää mielen virkeänä, sekä ylläpitää terveyttä. Syö kasviksia, marjoja, vihanneksia ja hedelmiä jokaisesta eri väriryhmästä: vihreä, punainen, keltainen/oranssi, sininen/violetti, vaalea/ruskea.


Kokeile uutta

Älä jää jumittamaan vain perinteiseen kurkkuun ja jäävuorisalaattiin, koska niissä on kovin vähän ravintoaineita. Kokeile erilaisia makuja ja tapoja kokata.

Dippaile

Tekeekö iltaisin mieli napostella? Terveellinen ja herkullinen vaihtoehto on pilkkoa mieleisiään vihanneksi tai kasviksia ja dippailla niitä. Dippiin voit käyttää esimerkiksi maustamatonta jugurttia tai kevyt kermaviiliä ja maustaa sen erilaisia mausteita käyttäen

Syö alkusalaatti

Kun syöt alkusalaatin, raskaampaa pääruokaa ei tule silloin välttämättä syötyä niin paljon. Saat monipuolisemman, ravitsevamman ja kevyemmän ateriakokonaisuuden

Pilko valmiiksi jääkaappiin

Kun jääkaapissa on valmiiksi pilkottuja kasviksia, kuten paprikaviipaleita, porkkanoita tai kurkkua, niitä on helppo napostella pienen nälän yllättäessä.

Lisää kasviksia smoothieen

Smoothieen voi piilottaa sellaisiakin kasviksia, joista ei muuten pidä. Yllättävätkin yhdistelmät toimivat. Kokeile monia erilaisia komboja, niin löydät suosikkisi!

Seuraa myös:
Instagram @avatraining
Snapchat @annivall
Facebook www.facebook.com/anni.personaltraining
Tilaa kanavani Youtubessa: avatraining

Saatat myös pitää näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *