Tärkeät B-vitamiinit

B-vitamiinit

 

Multa kysytään usein, että syönkö minkäänlaisia ravintolisiä ja vastaukseni on simppeli. Syön päivittäin monipuolisen ruokavalion lisäksi muutamaa eri vitamiinia, jotka koen itselleni lähes välttämättömiksi. Osa ihmisistä kokee, että perusravinnosta saa kaikki tarvittavat vitamiinit sekä mineraalit, ja hyvä näin. Joskus kuitenkin monipuolisen ja vitamiinirikkaan ruokavalion ylläpitäminen saatta olla mullekin haastavaa arjen kiireessä. Juuri tässä vitamiinit ja muut ravintolisät ovat oiva lisäapu monipuoliseen ruokavalioon.

Olen aina ollut tietyissä asioissa kova stressaamaan ja tämän kautta myös kokemaan toisinaan ahdistusta ja kovaa väsymystä. Olen myös kova puuhastelemaan asioita ja tämän vuoksi koen toisinaan vaikeuksia keskittyä vain yhteen asiaan kerrallaan. Muistan kuinka muutama vuosi sitten äitini kehoitti minua syömään B-vitamiineja, kun havaitsi mun olevan stressaantuneempi kuin normaalisti. Huomasin melko pian, että ahdistuksen oireet lieveni merkittävästi ja voimavarat sekä keskittymiskyky parani huomattavasti.

B-vitamiinit

B-vitamiineja on yhteensä kahdeksan ja jokaisella on tärkeä tehtävä kehon toiminnassa.
Yleinen käsitys on, että kasvissyöjät eivät saa B-vitamiinia ruokavaliostaan. Tämä on kuitenkin hieman virheellinen käsitys. Kasvissyöjät saavat kyllä useimpia B-vitamiineja ruokavaliostaan kuten pähkinöistä, parsakaalista ja täysjyväleivästä. B12-vitamiinia ei kuitenkaan löydy aktiivisena muualta kuin eläinperäisestä ruoasta kuten lihasta, kalasta ja maitotuotteista (merilevässä ja sienissä esiintyvä b12-vitamiinin analogit eivät ole ihmiskehossa yleisesti aktiviisia). Eli varsinkin vegaanien  ja kasvissyöjien tulisi pitää huolta B12-vitamiinin saannista.

B-vitamiinien puutos saattaa aiheuttaa mm. muisti- ja keskittymishäiriöitä, väsymystä, lihasheikkouta, voimattomuutta ja anemiaa. Käytännössä B-vitamiinien saanti on edellytyksenä hermoston normaalille toiminnalle. B-vitamiinit (B12-vitamiinia lukuunottamatta) eivät myöskään varastoidu kehossa, joten näiden päivittäinen saanti on erityisen tärkeää.

B-vitamiinit
Kenelle B-vitamiinit erityisesti suositeltavia:

Ikääntyneet & muistihäiriöistä jo kärsivät
Kasvisruokavalioita noudattavat, vegaanit
Lääkityksen yhteydessä ( 2-tyypin diabeetikot –metformiini, PPI-lääkitys)
Odottavat ja imettävät äidit
Masennuksesta kärsivät (huom. ei ainoana hoitokeinona)
Keliaakikot
Laktoosi-intolerantit

Lisää tietoa Betolvex B12 -vitamiinista saat täältä.

B-vitamiinit
*Yhteistyössä Betolvex kanssa

Lue myös:
7 vinkkiä lisätä kasviksia

Seuraa somessa / ota yhteyttä:
Instagram @avatraining
Ota yhteyttä: yhteys@avatraining.fi
Klikkaa Facebook sivuilleni tästä

Saatat myös pitää näistä...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *